Signal processing architectures for automotive high-resolution MIMO radar systems

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dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.15488/9920
dc.identifier.uri https://www.repo.uni-hannover.de/handle/123456789/9978
dc.contributor.author Meinl, Frank ger
dc.date.accessioned 2020-07-07T07:23:17Z
dc.date.available 2020-07-07T07:23:17Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Meinl, Frank: Signal processing architectures for automotive high-resolution MIMO radar systems. Hannover : Gottfried Wilhelm Leibniz Universität, Diss., 2020, ix, 191 S. DOI: https://doi.org/10.15488/9920 ger
dc.description.abstract To date, the digital signal processing for an automotive radar sensor has been handled in an efficient way by general purpose signal processors and microcontrollers. However, increasing resolution requirements for automated driving on the one hand, as well as rapidly growing numbers of manufactured sensors on the other hand, can provoke a paradigm change in the near future. The design and development of highly specialized hardware accelerators could become a viable option - at least for the most demanding processing steps with data rates of several gigabits per second. In this work, application-specific signal processing architectures for future high-resolution multiple-input and multiple-output (MIMO) radar sensors are designed, implemented, investigated and optimized. A focus is set on real-time performance such that even sophisticated algorithms can be computed sufficiently fast. The full processing chain from the received baseband signals to a list of detections is considered, comprising three major steps: Spectrum analysis, target detection and direction of arrival estimation. The developed architectures are further implemented on a field-programmable gate array (FPGA) and important measurements like resource consumption, power dissipation or data throughput are evaluated and compared with other examples from literature. A substantial dataset, based on more than 3600 different parametrizations and variants, has been established with the help of a model-based design space exploration and is provided as part of this work. Finally, an experimental radar sensor has been built and is used under real-world conditions to verify the effectiveness of the proposed signal processing architectures. eng
dc.description.abstract Bisher wurde die digitale Signalverarbeitung für automobile Radarsensoren auf eine effiziente Art und Weise von universell verwendbaren Mikroprozessoren bewältigt. Jedoch können steigende Anforderungen an das Auflösungsvermögen für hochautomatisiertes Fahren einerseits, sowie schnell wachsende Stückzahlen produzierter Sensoren andererseits, einen Paradigmenwechsel in naher Zukunft bewirken. Die Entwicklung von hochgradig spezialisierten Hardwarebeschleunigern könnte sich als eine praktikable Alternative etablieren - zumindest für die anspruchsvollsten Rechenschritte mit Datenraten von mehreren Gigabits pro Sekunde. In dieser Arbeit werden anwendungsspezifische Signalverarbeitungsarchitekturen für zukünftige, hochauflösende, MIMO Radarsensoren entworfen, realisiert, untersucht und optimiert. Der Fokus liegt dabei stets auf der Echtzeitfähigkeit, sodass selbst anspruchsvolle Algorithmen in einer ausreichend kurzen Zeit berechnet werden können. Die komplette Signalverarbeitungskette, beginnend von den empfangenen Signalen im Basisband bis hin zu einer Liste von Detektion, wird in dieser Arbeit behandelt. Die Kette gliedert sich im Wesentlichen in drei größere Teilschritte: Spektralanalyse, Zieldetektion und Winkelschätzung. Des Weiteren werden die entwickelten Architekturen auf einem FPGA implementiert und wichtige Kennzahlen wie Ressourcenverbrauch, Stromverbrauch oder Datendurchsatz ausgewertet und mit anderen Beispielen aus der Literatur verglichen. Ein umfangreicher Datensatz, welcher mehr als 3600 verschiedene Parametrisierungen und Varianten beinhaltet, wurde mit Hilfe einer modellbasierten Entwurfsraumexploration erstellt und ist in dieser Arbeit enthalten. Schließlich wurde ein experimenteller Radarsensor aufgebaut und dazu benutzt, die entworfenen Signalverarbeitungsarchitekturen unter realen Umgebungsbedingungen zu verifizieren. ger
dc.language.iso eng ger
dc.publisher Hannover : Institutionelles Repositorium der Leibniz Universität Hannover
dc.rights CC BY 3.0 DE ger
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/de/ ger
dc.subject Automotive radar eng
dc.subject MIMO eng
dc.subject FMCW eng
dc.subject Chirp sequence eng
dc.subject FFT eng
dc.subject CFAR eng
dc.subject Direction of arrival eng
dc.subject DOA eng
dc.subject FPGA eng
dc.subject Design space exploration eng
dc.subject Signal processing eng
dc.subject Real-time eng
dc.subject Maximum likelihood estimation eng
dc.subject Fixed-point eng
dc.subject Automobilradar ger
dc.subject Digitale Signalverarbeitung ger
dc.subject Echtzeitsystem ger
dc.subject Entwurfsraumexploration ger
dc.subject Winkelschätzung ger
dc.subject Radarsensorik ger
dc.subject Konstante Falschalarmrate ger
dc.subject Maximum-Likelihood-Schätzung ger
dc.subject.ddc 621,3 | Elektrotechnik, Elektronik ger
dc.title Signal processing architectures for automotive high-resolution MIMO radar systems eng
dc.type DoctoralThesis ger
dc.type Text ger
dcterms.extent ix, 191 S.
dc.description.version publishedVersion ger
tib.accessRights frei zug�nglich ger


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