The following article considers mathematics learning in the early childhood from an interactionist perspective. Here, mathematics learning is differentiated into two aspects of learning: the acquisition of mathematical terms and procedures in the sense of learning mathematical content, and the development of mathematical thinking in the sense of learning to reason. The focus of this contribution is on the second aspect. Based on interactionist perceptions of learning the development of mathematical thinking is described as an increasing participation in mathematical discourses. As a result, mathematical discourses as the “place” for the development of mathematical thinking move into the center of attention. For a more detailed description of these discourses, the so far common focus of interactionist approaches to mathematics learning on the analysis of mathematical negotiation of meaning is expanded to include a description of the emerging argumentative and semantic structuring of the mathematical negotiation processes. In the empirical analyses of this article, different discourse styles are reconstructed, which we call narrative, formal and ‘narrational’ discourses. In future work, they will be used as a theoretical basis for the longitudinal reconstruction of the participation of learners in mathematical negotiation processes to describe their development of mathematical thinking.
Der folgende Beitrag befasst sich mit dem Mathematiklernen in der frühen Kindheit aus interaktionistischer Perspektive. Mathematiklernen wird hierzu in zwei Aspekte ausdifferenziert: den Erwerb mathematischer Begriffe und Prozeduren im Sinne des Lernens von mathematischen Inhalten und die mathematische Denkentwicklung im Sinne des Argumentierenlernens. Der Fokus dieses Beitrags liegt auf dem zweiten Aspekt. Basierend auf interaktionistischen Vorstellungen zum Lernen wird die mathematische Denkentwicklung als zunehmende Partizipation an mathematischen Diskursen beschrieben. Hierdurch rücken mathematische Diskurse als „Ort“ der mathematischen Denkentwicklung ins Zentrum der Betrachtung. Zur näheren Beschreibung dieser Diskurse wird die bis dato gängige Fokussierung interaktionistischer Ansätze des Mathematiklernens auf die Analyse mathematischer Bedeutungsaushandlungen um eine Beschreibung emergierender argumentativer und semantischer Strukturierungen mathematischer Aushandlungsprozesse erweitert. In den empirischen Analysen des Beitrages werden mithilfe dieser theoretischen Erweiterung unterschiedliche Diskursstile rekonstruiert, die wir als narrative, formale und narratorische Diskurse bezeichnen. In künftigen Arbeiten sollen sie als theoretische Grundlage für die longitudinale Rekonstruktion der Partizipation von Lernenden an mathematischen Aushandlungsprozessen zur Beschreibung ihrer mathematischen Denkentwicklung genutzt werden.