Entwurfskonzept einer Car2Car-Multiband-Dachantenne

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dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.15488/1354
dc.identifier.uri http://www.repo.uni-hannover.de/handle/123456789/1379
dc.contributor.author Wang, Yuanhao
dc.contributor.author Reit, Marco
dc.contributor.author Mathis, Wolfgang
dc.date.accessioned 2017-04-21T09:09:54Z
dc.date.available 2017-04-21T09:09:54Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.citation Wang, Y.; Reit, M.; Mathis, W.: Entwurfskonzept einer Car2Car-Multiband-Dachantenne. In: Advances in Radio Science 10 (2012), S. 63-68. DOI: https://doi.org/10.5194/ars-10-63-2012
dc.description.abstract Due to the vastly increasing use of wireless services in the car, such as WiFi, Car2Car and LTE, the requirements on bandwidth and radiation pattern of the roof antenna systems become more challenging. In this work, a design concept for multi-band roof antenna systems is presented. We aim to get a higher bandwidth and an almost circular radiation pattern on the horizontal plane. Moreover, the antenna length is considered in order to fulfill the requirements set by construction ECE-regulations (ECE, 2010). The applicability of the design concept is not limited to multi-band roof antennas, it can also be used for a general wideband antenna design. For illustration of this concept, a multi-band roof antenna with a bandwidth of 780 MHz to 5.9 GHz and a near circular radiation pattern with an average gain of Combining double low line 3 dBi (at 5.9 GHz) on the horizontal plane is designed. The simulation and measurement results are presented. © 2012 Author(s). eng
dc.description.abstract Aufgrund der immer umfangreicheren Nutzung neuer Funkdienste im KFZ, wie WLAN, Car2Car und LTE, steigen die Anforderungen bezüglich der Bandbreite und der Strahlungscharakteristik der verwendeten Antennensysteme stetig an. In dieser Arbeit wird ein Entwurfskonzept für eine Car2Car-Multiband-Dachantenne vorgestellt. Ziele bei einem solchen Entwurf sind eine möglichst hohe Bandbreite sowie ein in horizontaler Ebene hoher und gleichmäßig verteilter Antennengewinn. Hierbei muss die amtliche Vorgabe (ECE, 2010) für die Antennenhöhe berücksichtigt werden. Die Anwendbarkeit des Verfahrens beschränkt sich nicht nur auf Multiband-Dachantennen, sondern kann ebenso für den allgemeinen Breitbandantennenentwurf genutzt werden. Als Beispielanwendung wird mit dem hier vorgestellten Konzept eine Multiband-Dachantenne mit einer Bandbreite von 780 MHz bis 5,9 GHz und einer nahezu runden Strahlungscharakteristik sowie einem durchschnittlichen Antennengewinn von G = 3 dBi (bei 5,9 GHz, in horizontaler Ebene) entworfen. Zusätzlich werden die Simulations- und Messergebnisse vorgestellt. ger
dc.language.iso ger
dc.publisher Göttingen : Copernicus GmbH
dc.relation.ispartofseries Advances in Radio Science 10 (2012)
dc.rights CC BY 3.0 Unported
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/
dc.subject Antenna length eng
dc.subject Antenna system eng
dc.subject Design concept eng
dc.subject Multiband eng
dc.subject Simulations and measurements eng
dc.subject Wideband antenna eng
dc.subject Wireless services eng
dc.subject Bandwidth eng
dc.subject Design eng
dc.subject Directional patterns (antenna) eng
dc.subject Roofs eng
dc.subject Wi-Fi eng
dc.subject Wireless telecommunication systems eng
dc.subject Antennas eng
dc.subject.ddc 600 | Technik ger
dc.title Entwurfskonzept einer Car2Car-Multiband-Dachantenne
dc.type Article
dc.type Text
dc.relation.issn 1684-9965
dc.relation.doi https://doi.org/10.5194/ars-10-63-2012
dc.bibliographicCitation.volume 10
dc.bibliographicCitation.firstPage 63
dc.bibliographicCitation.lastPage 68
dc.description.version publishedVersion
tib.accessRights frei zug�nglich


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