Education systems as life course policies? The example of subnational educational regimes and young adults’ family transitions

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dc.identifier.uri https://www.repo.uni-hannover.de/handle/123456789/16748
dc.identifier.uri https://doi.org/10.15488/16621
dc.contributor.author Bertogg, Ariane eng
dc.contributor.author Imdorf, Christian eng
dc.date.accessioned 2024-03-15T14:27:50Z
dc.date.available 2024-03-15T14:27:50Z
dc.date.issued 2024-03-13
dc.identifier.citation Bertogg, Ariane; Imdorf, Christian: Education systems as life course policies? The example of subnational educational regimes and young adults’ family transitions. In: Zeitschrift für Sozialreform 70 (2024), Nr. 1, S. 55-78. DOI: https://doi.org/10.1515/zsr-2023-0013 eng
dc.description.abstract This study investigates the role of subnational educational opportunities for three typical transitions in young adulthood: 1) leaving the parental home, 2) starting to cohabit and 3) becoming a parent. Educational opportunities shape young adults’ life courses as they facilitate the accumulation of human capital, labour market entry and financial independence. Education systems and opportunities are part of transition regimes shaped by the specific cultural, economic and policy characteristics of a (subnational) context, and are thus likely to affect moving out and family formation. Drawing on the example of Switzerland with its large cantonal variation in educational opportunities, we use longitudinal data from the TREE panel study to follow a cohort of young adults born in the mid-1980s from ages 16 to 29. Event history models show that larger shares of young people in vocational education at a cantonal level are associated with earlier moving out and parenthood, but later partnership formation. The influence of vocational opportunities is moderated by the presence of a university in the canton. eng
dc.description.abstract Diese Studie untersucht die Rolle subnationaler regionaler Bildungsangebote für drei zentrale Familienübergänge im jungen Erwachsenenalter, nämlich 1) den Auszug aus dem Elternhaus, 2) das Eingehen einer ersten festen Partnerschaft, und 3) den Übergang in die Elternschaft. Bildungsangebote formen Lebensverläufe, da sie die Akkumulation von Humankapitel ermöglichen, den Einstieg in den Arbeitsmarkt erleichtern und die finanzielle Unabhängigkeit junger Menschen von ihren Eltern fördern. Zudem sind sie in Lebensverlaufsregimes eingebettet, welche mit ihren spezifischen kulturellen, ökonomischen und politischen Eigenschaften auch familiäre Übergänge im jungen Erwachsenenalter beeinflussen dürften. Basierend auf dem Beispiel der Schweiz, die durch eine große regionale Heterogenität in der Bildungslandschaft und der Orientierung in Bildungssystemen gekennzeichnet ist, untersuchen wir den Zusammenhang zwischen kantonalen Bildungsangeboten und den drei genannten Übergängen. Dabei nutzen wir Daten der TREE-Panelstudie, welche die Bildungs-, Arbeitsmarkt- und Lebensverläufe einer Kohorte von jungen Erwachsenen von 16 bis 29 Jahren verfolgt. Event History-Modelle zeigen, dass ein höherer Anteil von jungen Menschen in beruflicher Ausbildung in einem Kanton mit früheren Auszügen und Elternschaft, aber späterer Partnerschaft assoziiert ist. Der Zusammenhang zwischen Übergängen und dem Berufsbildungsangebot wird jedoch von der Verfügbarkeit einer Universität im Kanton moderiert. ger
dc.language.iso eng eng
dc.publisher Oldenbourg : De Gruyter
dc.relation.ispartofseries Zeitschrift für Sozialreform, Vol. 70. Nr. 1 eng
dc.rights CC BY 4.0 Unported eng
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ eng
dc.subject Education system eng
dc.subject welfare policy eng
dc.subject young adulthood eng
dc.subject leaving the parental home eng
dc.subject partnership eng
dc.subject parenthood eng
dc.subject Bildungssysteme ger
dc.subject Wohlfahrtsstaat ger
dc.subject junges Erwachsenenalter ger
dc.subject Auszug aus dem Elternhaus ger
dc.subject Partnerschaft ger
dc.subject Elternschaft ger
dc.subject.ddc 300 | Sozialwissenschaften, Soziologie, Anthropologie eng
dc.title Education systems as life course policies? The example of subnational educational regimes and young adults’ family transitions eng
dc.type Article eng
dc.type Text eng
dc.relation.essn 2366-0295
dc.relation.doi 10.1515/zsr-2023-0013
dc.bibliographicCitation.issue 1 eng
dc.bibliographicCitation.volume 70 eng
dc.bibliographicCitation.firstPage 55 eng
dc.bibliographicCitation.lastPage 78 eng
dc.description.version publishedVersion eng
tib.accessRights frei zug�nglich eng
dc.bibliographicCitation.journalTitle Zeitschrift für Sozialreform eng


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