Design and analysis of multi-element antenna systems and agile radiofrequency frontends for automotive applications

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dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.15488/5147
dc.identifier.uri https://www.repo.uni-hannover.de/handle/123456789/5194
dc.contributor.author Posselt, Adrian ger
dc.date.accessioned 2019-07-29T06:33:57Z
dc.date.available 2019-07-29T06:33:57Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Posselt, Adrian: Design and analysis of multi-element antenna systems and agile radiofrequency frontends for automotive applications. Hannover : Gottfried Wilhelm Leibniz Universität, Diss., 2019, xvi, 157 S. DOI: https://doi.org/10.15488/5147 ger
dc.description.abstract Vehicular connectivity serves as one of the major enabling technologies for current applications like driver assistance, safety and infotainment as well as upcoming features like highly automated vehicles - all of which having certain quality of service requirements, e. g. datarate or reliability. This work focuses on vehicular integration of multiple-input-multiple-output (MIMO) capable multielement antenna systems and frequency-agile radio frequency (RF) front ends to cover current and upcoming connectivity needs. It is divided in four major parts. For each part, mostly physical layer effects are analyzed (any performance lost on physical layer, cannot be compensated in higher layers), sensitivities are identified and novel concepts are introduced based on the status-quo findings. ger
dc.description.abstract Fahrzeugvernetzung dient als eine der wesentlichsten Befähigungstechnologien für moderne Fahrerassistenzsysteme und zukünftig auch hochautomatisiertes Fahren. Sowohl die heutigen als auch zukünftige Anwendungen haben besondere Dienstgüteanforderungen, z.B. in Bezug auf die Datenrate oder Verlässlichkeit. Im Rahmen dieser Arbeit wird die Integration von Mehrantennensystemen für MIMO-Funkanwendungen (MIMO: engl. Multiple Input Multiple Output) sowie von frequenzagilen Hochfrequenzfrontends im Fahrzeugumfeld untersucht, um so eine technische Grundlage für zukünftige Anforderungen an die automobile Vernetzung anbieten zu können. Die dabei gewonnenen Erkenntnisse lassen sich in vier Teile gliedern. Grundsätzlich konzentrieren sich die Untersuchungen vorrangig auf die physikalische Ebene. Auf Basis des aktuellen Status Quo werden Sensitivitäten herausgearbeitet, neue Konzepte hergeleitet und entwickelt. ger
dc.language.iso eng ger
dc.publisher Hannover : Institutionelles Repositorium der Leibniz Universität Hannover
dc.rights CC BY 3.0 DE ger
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/de/ ger
dc.subject vehicular connectivity eng
dc.subject multi-element antennas eng
dc.subject multi-frequency antennas eng
dc.subject reconfigurable RF frontend eng
dc.subject direct sampling eng
dc.subject mobile communication eng
dc.subject Fahrzeugvernetzung ger
dc.subject Mehrelementantenne ger
dc.subject Mehrbandantenne ger
dc.subject MIMO ger
dc.subject rekonfigurierbare RF Frontends ger
dc.subject Direktabtastung ger
dc.subject Mobilfunk ger
dc.subject.ddc 621,3 | Elektrotechnik, Elektronik ger
dc.title Design and analysis of multi-element antenna systems and agile radiofrequency frontends for automotive applications ger
dc.type doctoralThesis ger
dc.type Text ger
dc.description.version publishedVersion ger
tib.accessRights frei zug�nglich ger


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  • Dissertationen
    Dissertationsschriften der Leibniz Universität Hannover

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