Reaching a shared understanding between stakeholders and developers during requirement analysis regarding the vision of the system to be developed is a critical and decisive factor for a successful requirement communication, thus more accurate and right specifications that leads to project success.
Till now textual description of the specification is still the common way of communication and it has proven difficulties, as it entails a learning phase and may still lead to misunderstandings. The stakeholder may be hindered to express further requirements. As a result researches focus on none standard requirements engineering methods. The goal was to help facilitate interaction between participants. One of these methods aims at exploiting the video communicational power to compensate the drawbacks and difficulties in understanding during the requirement analysis as a result of using only textual description.
This bachelor thesis will study the use of the so called Vision Video not only in the validation phase but also during the other phases of requirements analysis to help build a common ground between both stakeholders and developers.
The thesis will also define the difference caused by using the Vision Video comparing to the traditional way of communication (specification sheets). It will try to specify factors and characteristics that lead to a better Vision Video, thus improve requirement communication to the maximum.
The thesis will then present an evaluation and the data resulted by applying it. The data will be analyzed using the suitable analysis method. The result of the analysis should support or deny our claim that the Vision Video will lead to improvement in the overall requirements communication process.
At the end a conclusion will be drawn on the light of the analysis’ results and some future works will be suggested.
Ein entscheidender Faktor für eine erfolgreiche Weitergabe von Anforderungen, die zum Projekterfolg führen, ist ein gemeinsames Verständnis zwischen Stakeholdern und Entwicklern bei der Anforderungsanalyse hinsichtlich der Vision des entwickelnden Systems.
Bisher ist die textuelle Beschreibung der Spezifikation immer noch als die übliche Art der Weitergabe von Anforderungen betrachtet. Diese Weitergabe von Anforderungen ist nicht leicht durchzuführen, da sie eine Lernphase benötigt und zu Missverständnissen führen kann. Deswegen sind viele Untersuchungen auf der Suche nach neuen Requirements Engineering Methoden, sodass die Interaktion zwischen den Teilnehmern erleichtert und unterstützt wird. Die Benutzung von Video war eine dieser Methoden, die Idee war die Videokommunikationskraft auszunutzen, um die Schwierigkeiten beim Verständnis zu reduzieren.
Diese Bachelorarbeit wird die Verwendung des sogenannten Visionvideo nicht nur während der Validierungsphase, sondern auch während der anderen Phasen des Requirements Analysis. Die Studie wird der Unterschied zwischen Verwendung des Visionsvideo und die traditionellen Kommunikation (text-basierte Spezifikation) bestimmen. Darüber hinaus werden Faktoren und Merkmale definiert, die zu einem besseren Visionsvideo führen und die Weitergabe von Anforderungen maximieren.
Danach wird eine Evaluation durchgeführt. Folgend werden die Daten, die sich aus dieser Evaluation ergeben, nach der geeigneten Analysemethode ausgewertet. Die Ergebnisse der Evaluation sollten unsere Behauptung, dass das Visionsvideo zu einer Verbesserung des gesamten Weitergabe von Anforderungen führen wird, unterstützen oder verweigern.
Am Ende wird die gesamte Arbeit resümiert, um anschließend ein Fazit über die erbrachten Ergebnisse zu ziehen.