Why do occupations dominated by women pay less? How ‘female-typical’ work tasks and working-time arrangements affect the gender wage gap among higher education graduates

Downloadstatistik des Dokuments (Auswertung nach COUNTER):

Leuze, K.; Strauß, S.: Why do occupations dominated by women pay less? How ‘female-typical’ work tasks and working-time arrangements affect the gender wage gap among higher education graduates. In: Work, Employment and Society 30 (2016), Nr. 5, S. 802-820. DOI: https://doi.org/10.1177/0950017015624402

Version im Repositorium

Zum Zitieren der Version im Repositorium verwenden Sie bitte diesen DOI: https://doi.org/10.15488/2366

Zeitraum, für den die Download-Zahlen angezeigt werden:

Jahr: 
Monat: 

Summe der Downloads: 1.730




Kleine Vorschau
Zusammenfassung: 
Even though women today constitute the majority of higher education graduates, they still earn considerably less than their male counterparts. Previous research demonstrates that occupational sex segregation is important for understanding the gender wage gap, since occupations dominated by women pay less; yet less is known about why this is the case. This article explores two possible mechanisms: the devaluation of ‘female-typical’ work tasks and working-time arrangements. Hypotheses are tested by applying OLS regression and Blinder-Oaxaca decomposition analyses to the log hourly wages of a representative sample of German higher education graduates from 2001. Results confirm that occupational overtime increases and occupational part-time work decreases wages, indicating that occupations dominated by women pay less due to their ‘female-typical’ working-time arrangements. However, inconsistent with the devaluation thesis, tasks like teaching/educating increase wages for women, too, which speaks against a general lower value of ‘female-typical’ tasks, at least among the highly qualified.
Lizenzbestimmungen: Es gilt deutsches Urheberrecht. Das Dokument darf zum eigenen Gebrauch kostenfrei genutzt, aber nicht im Internet bereitgestellt oder an Außenstehende weitergegeben werden. Dieser Beitrag ist aufgrund einer (DFG-geförderten) Allianz- bzw. Nationallizenz frei zugänglich.
Publikationstyp: Article
Publikationsstatus: publishedVersion
Erstveröffentlichung: 2016
Die Publikation erscheint in Sammlung(en):Philosophische Fakultät

Verteilung der Downloads über den gewählten Zeitraum:

Herkunft der Downloads nach Ländern:

Pos. Land Downloads
Anzahl Proz.
1 image of flag of United States United States 658 38,03%
2 image of flag of Germany Germany 270 15,61%
3 image of flag of Hungary Hungary 172 9,94%
4 image of flag of United Kingdom United Kingdom 126 7,28%
5 image of flag of Australia Australia 46 2,66%
6 image of flag of Canada Canada 44 2,54%
7 image of flag of Malaysia Malaysia 35 2,02%
8 image of flag of Philippines Philippines 25 1,45%
9 image of flag of China China 25 1,45%
10 image of flag of Israel Israel 23 1,33%
    andere 306 17,69%

Weitere Download-Zahlen und Ranglisten:


Hinweis

Zur Erhebung der Downloadstatistiken kommen entsprechend dem „COUNTER Code of Practice for e-Resources“ international anerkannte Regeln und Normen zur Anwendung. COUNTER ist eine internationale Non-Profit-Organisation, in der Bibliotheksverbände, Datenbankanbieter und Verlage gemeinsam an Standards zur Erhebung, Speicherung und Verarbeitung von Nutzungsdaten elektronischer Ressourcen arbeiten, welche so Objektivität und Vergleichbarkeit gewährleisten sollen. Es werden hierbei ausschließlich Zugriffe auf die entsprechenden Volltexte ausgewertet, keine Aufrufe der Website an sich.