Examining customers’ critical acceptance factors toward ridepooling services

Downloadstatistik des Dokuments (Auswertung nach COUNTER):

Werth, O.; Sonneberg, M.-O.; Leyerer, M.; Breitner M.H.: Examining customers’ critical acceptance factors toward ridepooling services. In: Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board 2675 (2021), Nr. 11, S. 1310-1323. DOI: https://doi.org/10.1177/03611981211026304

Version im Repositorium

Zum Zitieren der Version im Repositorium verwenden Sie bitte diesen DOI: https://doi.org/10.15488/16728

Zeitraum, für den die Download-Zahlen angezeigt werden:

Jahr: 
Monat: 

Summe der Downloads: 8




Kleine Vorschau
Zusammenfassung: 
Ridepooling is a new mobility service mainly for people in cities and urban areas. By matching the routes of customers with similar start and end points while driving in an optimally pooled manner, meaningful reductions in road traffic and related emissions can be achieved. Such services must meet customers’ demands appropriately to achieve sustainable customer acceptance. Service providers face diverse customer expectations and prejudices that differ from those toward existing transportation modes. Today, most ridepooling trips are conducted with only one customer, confirming impressions of nonoptimal operation. Using a survey-based approach, possible relevant constructs for the acceptance of and intention to use ridepooling services are analyzed. Testing constructs from the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology 2 and environmental awareness, partial least squares analysis was performed with the software SmartPLS to investigate a dataset of 224 respondents. Results suggest that attitude toward use, perceived usefulness, and performance expectancy have an influence on the behavioral intention to use ridepooling services. In contrast, environmental awareness, price value, and effort expectancy do not have such an influence. The study expands the literature about customer acceptance of ridepooling service as well as new mobility services in general. Further, the paper provides research implications and recommendations for the development and implementation of the ridepooling concept for service providers.
Lizenzbestimmungen: CC BY-NC 4.0 Unported
Publikationstyp: Article
Publikationsstatus: publishedVersion
Erstveröffentlichung: 2021
Die Publikation erscheint in Sammlung(en):Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät

Verteilung der Downloads über den gewählten Zeitraum:

Herkunft der Downloads nach Ländern:

Pos. Land Downloads
Anzahl Proz.
1 image of flag of United States United States 3 37,50%
2 image of flag of Germany Germany 3 37,50%
3 image of flag of Indonesia Indonesia 1 12,50%
4 image of flag of China China 1 12,50%

Weitere Download-Zahlen und Ranglisten:


Hinweis

Zur Erhebung der Downloadstatistiken kommen entsprechend dem „COUNTER Code of Practice for e-Resources“ international anerkannte Regeln und Normen zur Anwendung. COUNTER ist eine internationale Non-Profit-Organisation, in der Bibliotheksverbände, Datenbankanbieter und Verlage gemeinsam an Standards zur Erhebung, Speicherung und Verarbeitung von Nutzungsdaten elektronischer Ressourcen arbeiten, welche so Objektivität und Vergleichbarkeit gewährleisten sollen. Es werden hierbei ausschließlich Zugriffe auf die entsprechenden Volltexte ausgewertet, keine Aufrufe der Website an sich.