Bennat, T.: High Innovativeness of SMEs and the Configuration of Learning-by-Doing, Learning-by-Using, Learning-by-Interacting, and Learning-by-Science: a Regional Comparison Applying Fuzzy Qualitative Comparative Analysis. In: Journal of the Knowledge Economy 13 (2022), S. 1666-1691. DOI: https://doi.org/10.1007/s13132-021-00774-1
Zusammenfassung: | |
This paper proposes a holistic approach for investigating high innovation performance in SMEs by comparing different German regions. Invoking insights from the innovation mode concept and existing literature on regional innovation, we apply a qualitative comparative analysis (QCA) of 47 interviews with SMEs to show that high innovativeness is based on a bundle of conditions summarized as mechanisms of learning-by-doing, learning-by-using, learning-by-interacting, and learning-by-science. The results indicate that only parts of the DUI mode, in combination with the STI mode, can explain high innovativeness. This has implications for managers as well as for innovation policy, highlighting that there is no universal “best way” to become highly innovative. © 2021, The Author(s). | |
Lizenzbestimmungen: | CC BY 4.0 Unported |
Publikationstyp: | Article |
Publikationsstatus: | publishedVersion |
Erstveröffentlichung: | 2022 |
Die Publikation erscheint in Sammlung(en): | Naturwissenschaftliche Fakultät |
Pos. | Land | Downloads | ||
---|---|---|---|---|
Anzahl | Proz. | |||
1 | United States | 20 | 31,25% | |
2 | Germany | 14 | 21,88% | |
3 | Czech Republic | 6 | 9,38% | |
4 | Russian Federation | 5 | 7,81% | |
5 | China | 5 | 7,81% | |
6 | No geo information available | 3 | 4,69% | |
7 | Peru | 2 | 3,12% | |
8 | Iran, Islamic Republic of | 2 | 3,12% | |
9 | Netherlands | 1 | 1,56% | |
10 | France | 1 | 1,56% | |
andere | 5 | 7,81% |
Hinweis
Zur Erhebung der Downloadstatistiken kommen entsprechend dem „COUNTER Code of Practice for e-Resources“ international anerkannte Regeln und Normen zur Anwendung. COUNTER ist eine internationale Non-Profit-Organisation, in der Bibliotheksverbände, Datenbankanbieter und Verlage gemeinsam an Standards zur Erhebung, Speicherung und Verarbeitung von Nutzungsdaten elektronischer Ressourcen arbeiten, welche so Objektivität und Vergleichbarkeit gewährleisten sollen. Es werden hierbei ausschließlich Zugriffe auf die entsprechenden Volltexte ausgewertet, keine Aufrufe der Website an sich.