Definition of the problem: In spring 2020, as much of the world was emerging from widespread “lockdowns” as an emergency measure to combat the spread of SARS-CoV‑2, there was sustained discussion about how to lift measures while preventing further waves of the virus and the need for further lockdowns. One strategy that attracted significant attention was the use of digital contact-tracing apps to quickly alert users of possible exposure to the virus, and to direct them into quarantine. The initially high expectations placed upon this strategy were not met—despite the implementation of a digital contact-tracing app in Germany, further restrictions have been placed on the general population in response to further waves of the virus. We consider how digital contact tracing might have been made more effective. Arguments: We argue that there is a conflict between collecting as little data as possible, and more effective epidemic control. In contrast to the “Corona-Warn-App” that was implemented in Germany, an app that stored more information on a central server (a so-called “centralized” app) had the potential to significantly decrease viral spread. We then look at the privacy-based arguments against the centralized storage of information, suggesting that “decentralized” systems have privacy problems of their own. Results: The German debate on digital contact tracing apps was quickly dominated by privacy concerns, to the detriment of other ethical factors such as enhancing potential effectiveness. Furthermore, the potential problems with privacy inherent in decentralized apps were obscured in the discussion. Once we recognize these two aspects, we can see that there is an argument to be made for preferring centralized digital contact-tracing apps.
Zu Beginn der Pandemie im Frühjahr 2020, und nach einem weitreichenden Lockdown, ruhten große Erwartungen auf Corona-Warn-Apps, um einen erneuten Lockdown zu verhindern. Diese Erwartungen haben sich nicht erfüllt; stattdessen wurden in Deutschland als Reaktion auf erneute Wellen von COVID-19 weitere Kontaktbeschränkungen verordnet. Wie hätte die digitale Kontaktverfolgung wirksamer gestaltet werden können? Wir argumentieren, dass es ein Spannungsfeld zwischen der Datensparsamkeit und einer wirksamen Bekämpfung der Pandemie besteht. Im Gegensatz zur deutschen Corona-Warn-App wäre eine Variante der App, in der pseudonymisierte Kennungen zentral gespeichert werden, in der Lage gewesen, die Effektivität der Kontaktverfolgung entscheidend zu erhöhen. Schließlich argumentieren wir, dass das Spannungsfeld zwischen Datensparsamkeit und einer wirksamen Pandemiebekämpfung sich jedoch nicht in einen Wertekonflikt übersetzt, weil zentrale Systeme uns trotz ihrer erhöhten Wirksamkeit nicht vor deutlich gravierendere Probleme beim Datenschutz stellen als dezentrale Systeme. Zentrale Möglichkeiten der digitalen Kontaktverfolgung wären daher ethisch gerechtfertigt, um auf weitere Wellen von COVID-19 oder auf zukünftige Epidemien effektiv zu reagieren.